Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie
Logo Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi

podlaskie

English 
baner

Informacja z wyjazdu studyjnego „Lokalna marka żywnościowa szansą na rozwój obszarów wiejskich na przykładzie województwa dolnośląskiego”

05.11.2015

Na zlecenie Regionalnego Sekretariatu Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie zorganizował wyjazd studyjny dla 25 mieszkańców obszarów wiejskich i doradców z województwa podlaskiego.
Województwo dolnośląskie może pochwalić się ciekawymi rozwiązaniami dotyczącymi  budowy lokalnej marki, jej promocji i rozwijania, o czym mogli się przekonać uczestnicy wyjazdu w dniach 26 – 27 – 28 października br.
Realizowane zadanie miało na celu zapoznanie się z zasadami tworzenia partnerstwa dla potrzeb promowania swego regionu i lokalnej marki żywnościowej. Pomogło uczestnikom zrozumieć swoją rolę w zrównoważonym rozwoju obszarów wiejskich. Stworzyło możliwość poznania instrumentów kreowania miejsc pracy na terenach wiejskich. Wyjazd studyjny wpisał się w promowanie włączenia społecznego, zmniejszenia ubóstwa oraz rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich. Ponadto miał za cel aktywizację mieszkańców obszarów wiejskich na rzecz podejmowania inicjatyw w zakresie rozwoju obszarów wiejskich, w tym kreowania miejsc pracy na terenach wiejskich.
    Osoby biorące udział w wyjeździe studyjnym wysłuchały wykładów na temat promocji produktów regionalnych i tradycyjnych na Dolnym Śląsku oraz o współpracy i partnerstwie w rozwoju rynku produktów regionalnych i tradycyjnych.
W celu poznania dobrych praktyk związanych z budowaniem lokalnej marki, w ramach wizyt studyjnych odwiedzono:
1.W Karpaczu w LGD „Partnerstwo Ducha Gór” działające na obszarze ośmiu gmin, stanowiących niemal cały obszar powiatu Jeleniogórskiego. Odwiedzono także gospodarstwo ekologiczne „Kozia Łąka” zajmujące się hodowlą kóz i przetwórstwem mleka koziego, które otrzymało „Perłę 2012” za swój wyrób oraz wpisało go na Listę Produktów Tradycyjnych. Gospodarstwo należy do Sieci Zagród Edukacyjnych. Produkty wytwarzane w gospodarstwie zostały objęte znakiem Karkonoska Marka Lokalna. Gospodarze prowadzą również sprzedaż internetową swoich wyrobów, a mają ich ponad 20 rodzajów.
   
2. Gospodarstwo ekologiczne „Kozia Łąka” położonego w pobliżu Jeleniej Góry, które zajmuje się hodowlą kóz, i przetwórstwem mleka koziego. W 2010 r. Ser Kozi Łomnicki został wpisany na Listę Produktów Tradycyjnych , W 2012 r. ser kozi dojrzewający z kozieradką otrzymał ogólnopolską nagrodę „Perła 2012”. Gospodarstwo należy do Sieci Zagród Edukacyjnych. Gospodarze prowadzą również sprzedaż internetową swoich wyrobów, a mają ich ponad 20 rodzajów.
   


3. W Łomnicy rodzinne gospodarstwo rolne i agroturystyczne „Łomniczanka”. Gospodarz zajmuje się uprawą roślinną, hodowlą bydła mięsnego, hodowlą karpi, pstrągów. Gospodyni dogląda hodowli kur i sprzedaży jaj, nadzoruje działalność agroturystyczną oraz prowadzi sklep z produktami regionalnymi „Wiejskie Delicje”, w którym można nabyć najlepsze regionalne produkty z Dolnego Śląska oraz z innych województw (są tu m.in. wyroby firmy „Dary Natury” z woj. podlaskiego). W sklepie sprzedawane są m.in.wyroby garmażeryjne wytwarzane w gospodarstwie.
   

3. Rodzinną firmę „Ol’Vita”, która powstała w 2004. Podstawowym wyrobem jest olej rzepakowy tłoczony na zimno, a surowiec skupowany jest od okolicznych rolników, których gospodarstwa położone są na terenie Ślężańskiego Parku Krajobrazowego. Ślężański olej rzepakowy w 2013 roku otrzymał ogólnopolską Perłę. Firma cały czas rozwija się i wprowadza coraz ciekawsze produkty, np. olej z pestek truskawek czy olej z pszennych zarodków.
    

4. Firmę rodzinną Dar-Vit w miejscowości Słotwina, zajmującą się przetwórstwem mięsa.Wszystkie wyroby cieszą się ogromnym powodzeniem wśród okolicznych nabywców, ponieważ tradycyjna technologia sprawia, że są bardzo trwałe i smaczne. Za „kiełbasę z Jagodnika” właściciel otrzymał w 2014 roku nagrodę Perły.
    

5. „Winnicę Świdnicką”, która początkowo zajmowała obszar 40 arów. Dziś winnica zajmuje obszar blisko 4 ha, a średni roczny wyrób win, to około 10 tys. butelek. Winnica prowadzi również szkółkę hodowli sadzonek oraz należy do Sieci Zagród Edukacyjnych.  
   

Dzięki współpracy z doradcami z Dolnośląskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego we Wrocławiu, wizyty studyjne zlokalizowane były w gospodarstwach o różnorodnej produkcji,  w należących do Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego Dolnego Śląska i tworzących lokalną markę żywnościową.

Joanna Czarkowska
PODR w Szepietowie


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
Mapa serwisu    |    copyright KSOW 2009